2022. december 2., péntek

Zserbó kalács

 A karácsony közeledtével mindig erős fejtörést okoz, hogy mit kellene sütni, mi az, amit szeret mindenki és persze az időmbe is beleférjen. 

A zserbó az egyik kedvenc sütim, a Nők Lapja Konyha Desszert tavalyi számában pedig találtam egy receptet zserbó kalács néven. Hát nekem se kellett több, azonnal meg is sütöttem 😁 Tehát a recept onnan van, de azért leírom.


Hozzávalók:

Tésztához:

- 50 dkg liszt

- 8 dkg cukor

- csipet só

- 1 cs. instant élesztő

- 3 dl langyos tej

- 6 dkg vaj

Töltelékhez:

- 12 dkg dió, apró darabokban vagy darálva

- 20 dkg baracklekvár

- 8 dkg aszalt barack, darabolt

- 8 dkg étcsoki, aprítva

Nyújtáshoz: liszt

Tetejére: 1 tojássárgája, 2-3 ek. tej, 1 marék szeletelt mandula



Elkészítés: 

1. A langyos tejben felfuttatom az élesztőt (nem fontos, de én mindig felfuttatom). Addig a lisztet tálba szitálom, hozzáadom a cukrot, sót, elkeverem. Ha nem futtattam az élesztőt, akkor beleszórom és úgy öntöm rá a langyos tejet, de ha felfuttattam, akkor a tejben felfuttatott élesztőt öntöm hozzá. Így kezdem el dagasztani, majd amikor már jól összeállt a tészta, akkor beledolgozom a puha vajat is. Lefedve kb. 1 óra alatt, meleg helyen a duplájára kelesztem.

2. A töltelék hozzávalóit összedolgozom.

3. A sütőt előmelegítem 180 fokra (én alsó-felső sütést használtam).

4. A megkelt tésztát 3 részre osztom, lisztezett felületen mind a hármat kb. 40x25 cm-es ovális formára nyújtom. Mindegyiken eloszlatom a tölteléket és a hosszanti oldalánál kezdve feltekerem és a végét jól összecsípem.

5. Ha sikerült az összes rudat megformálni, akkor egymás mellé helyezem őket és összefonom, mint a fonott kalácsot.

6. A tetejére a tojássárgáját a tejjel összekeverem és lekenem a kalács tetejét vele. A tetejét meghintem a szeletelt mandulával.

7. Sajnos én a sütőtepsibe tettem, ahol persze jól kinőtte magát a kalács, így legközelebb biztosan egy kisebb tepsibe teszem, akkorába, amibe a hossza belefér és nem túl széles.

Sütőpapírt teszek alá és így sütöm kb 45-50 percig.





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése