2015. december 16., szerda

Bejgli




Nálam nem telhet el úgy Karácsony, hogy ne lenne saját készítésű bejgli az ünnepi asztalon.
Horváth Ilona bejgli receptjét sütöm immár harmadik éve, szeretem ezt a receptet, bár márványos nem lett még a teteje, annak ellenére nagyon örülök, hogy ilyen szépek lettek :)
Tavaly különlegeseket készítettem, mint pl. mákos-meggyes, csokis, de idén a klasszikusaknál maradtam, ezért készült  rumos-diós és mákos bejgli.


Hozzávalók:

Tészta: 
fél kg liszt
25 dkg margarin/vaj
2 egész tojás
5 dkg porcukor (egy kicsivel lehet több is, 
ha édesebb tésztát szeretnénk)
2 dkg élesztő
2 dl tej

Diótöltelék: 
2 dl tej, 10 dkg cukor, 25 dkg darált dió, vaníliás cukor, reszelt citromhéj, rum aroma 

Máktöltelék:
2dl tej, 15 dkg cukor, 20 dkg darált mák, vaníliás cukor, reszelt citromhéj 


Elkészítés: 
1. Meglangyosítom a tejet, belekeverem az élesztőt és egy csipet cukrot is, hagyom felfutni.
(Megjegyzem, hogy szárított élesztőt használtam hozzá, 1 csomaggal, tehát 7 grammot. 
Ugyanúgy használható, mint a friss élesztő, csak ez annyival praktikusabb, hogy jobban eltartható, ha kedvem támad hirtelen valamit sütni, mindig van itthon.)
2. A tojásokat jól felverem. A lisztet elmorzsolom a vajjal, hozzáadom a tojásokat, az élesztőt, a cukrot, sót és összedolgozom (én a dagasztóspirállal néhányszor jól átmegyek rajta).
Most jön 2 óra pihentetés.
3. Elkészítem a töltelékeket, amíg a tészta megkel. A diós töltelékhez a tejet felforralom a cukrokkal, majd ráöntöm a dióra, adok még hozzá rumot és citromhéjat. A mákos töltelékkel ugyanígy járok el, de én még egy kis citromlevet is facsartam bele. Hagyom őket kihűlni. 
4. A tésztát 4 részre osztom, téglalap alakúra nyújtom, kb. cm-es legyen a magassága.
4. Kettéosztom a tölteléket, és rákenem a kinyújtott lapokra, majd feltekerem őket. A tepsire fektetem egymás mellé, megkenem a bejgliket egy felvert tojással és egy újabb órán át kelesztem langyos helyen.
5. Ezután 25-30 percig sütöm 180 fokos előmelegített sütőben.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése